Miért NEM SZABAD hazudni a marketingben?

Hazudni nem illik. Az üzleti világan ezt az erkölcsöt úgy juttatják érvényre, hogy súlyos bevételektől fosztják meg azt, aki hazudozik, és még rosszabb következményei is lehetnek…

Miért NEM SZABAD hazudni a marketingben?

Hazudni nem illik. Az üzleti világban ezt az erkölcsöt úgy juttatják érvényre, hogy súlyos bevételektől fosztják meg azt, aki hazudozik, és még rosszabb következményei is lehetnek.

Marketing a hazudozás művészete

Természetesen: nem igaz. Mégis előszeretettel hirdetik, hogy a marketing manipuláció, az emberek befolyásolása, hogy rávegyük őket valami olyan megvételére, amire semmi szükségük, amit egyébként nem vennének meg, és ezt csakis úgy lehet elérni, hogyha lódítunk, nagyot mondunk, kiszínezünk dolgokat, és ettől lesz (valóban) hihetetlen az ajánlat, és ezért megveszik. Ééés, aki ügyesebben hazudozik, azé lesz a piac nagy része.

Ez annyira nem igaz, hogy a valóságban ennek pontosan az ellenkezője történik:

Az emberek azért vásárolnak, mert úgy találják, hogy az adott dolog hasznos.
A rendelkezésre álló adatok alapján jutnak erre a következtetésre.
Aki hazudik az adatokkal kapcsolatban, előbb-utóbb megüti a bokáját.

Még a nagy mamut cégeknek is dollármillióiba kerül kiköszörülni a csorbát, amikor valami nem egészen úgy alakul, ahogyan a „tervezőasztalon” megálmodták. Én különösen a videójáték iparban láttam ezt többször megtörténni. A játékfejlesztő vagy a kiadó jóval a játék megjelenése előtt azt mondja, hogy ennyi minden lesz benne, és ennyi mindent fog tudni. Aztán a játék megjelenik, 15-20 ezer forintért megveszik, 1-2 hét alatt kiderül a turpisság, és megindul a lavina, az eladások meg bezuhannak. Aztán súlyos pénzekért 1-2 évig kell marketingelni, hogy „tanultunk a hibából, kijavítottuk, nézzétek mennyire beleraktunk mindent, amit eredetileg ígértünk”.

ALAPSZABÁLY:

SOHA nem használunk hazugságokat a marketingben, a közönségkapcsolatokban, mert nagyon durván visszaüt.

Nem arról van szó, hogy azok az emberek, akik vettek tőled, többet nem fognak. Ez csak a kisebbik baj.

Régi kutatás szerint egy jó hír vagy élményt 3 másik barátjával osztja meg az ember. A rossz hírt vagy élményt azonban, 8 másik baráttal, ismerőssel osztja meg. Tehát 3 jó tett hoz helyre 1 rosszat. Csak az a baj, hogy a mai világban egy rossz tapasztalatot hirtelen ezrekkel is meg lehet osztani, hiszen elég csak beposztolni egy facebook csoportban, mennyire átvertek valakit, és akkora gyűlölet kampányok tudnak útjára indulni, hogy nem lehet egykönnyen talpra állni belőle.

Ne állíts semmi olyat, ami nem igaz vagy nem győződtél meg róla!

Ne mondd, hogy:

  • Egy hat éves is tudja használni, ha egyetlen hat éves sem fogta a kezében a terméket
  • Az ország legjobb / legszenzációsabb / első számú bla terméke! Egészen biztos? Megnézted?
  • Mi ezt és ezt érjük el, ennyire rövid idő alatt! Igen? Alá mernél írni egy kötbéres szerződést ezzel kapcsolatban?

Ha nem igazat szólsz, akkor csak egy nagy piros céltáblát festesz a hátadra, és valaki egyszer észreveszi, és tüzet nyit rád.

A hazugság bénító ereje

Van itt még egy dolog a hazugságok terjesztésével, amiről sokan nem tudnak.

A hazugságoknak nem kell kiderülniük ahhoz, hogy kifejtsék káros hatásaikat.

Van egy tipikus jelenség, amikor valaki tolja a marketinget, mint az őrült, ezerrel mennek a hirdetések, de a számok nem akarnak jönni, csak küzdenek, mint disznó a jégen. Miért van ez?

Megfigyelhető, hogy akik rendelkeznek némi erkölcsi érzékkel, és „sejtik”, hogy, amit éppen közölni fognak, nem teljesen fedi a valóságot, akkor úgy néz ki, hogy saját maguk hóhérjává válnak, és valamiért csírájában halnak el a marketing kampányok. Mintha az ember ösztönösen meg akarná óvni többi embertársát attól, hogy hazugság áldozatai legyenek.

Kommunikáld az igazat

Nézzük az Erő világos oldalát:

Nemcsak azért érdemes az igazat kommunikálni, mert akkor nem fognak gyűlölni, stb, hanem úgy tűnik, hogy sokkal hatásosabbak lesznek a kommunikációid.

A jól elvégzett munka, a valós eredmények, megalapozott tulajdonságok, ígéretek ezerszer hatásosabbak bármilyen jól hangzó, de üres kijelentésnél.

Az igazság kimondása nemcsak jó érzéssel, büszkeséggel tölt el, de valahogyan sokkal könnyebben érthető, felfogható. Egyszerűen üt, és mindenen áthatol.

Ne feledd: egy hazugságot legalább kétszer akkora erőfeszítés fenntartani, mint egyszerűen csak kimondani az igazat, és még hatásosabb is! ;-)