Marketingkudarcok kezelése
Mi a terjeszkedés egyik legnagyobb betegsége? Ki az, akinek nem lehet segíteni? Mi a leghatékonyabb ellenszere a marketing eredménytelenségének? Nézzük!
Mi a terjeszkedés egyik legnagyobb betegsége? Ki az, akinek nem lehet segíteni? Mi a leghatékonyabb ellenszere a marketing eredménytelenségének? Nézzük!
Végzetes mentális betegség
Az elszenvedett kudarcok egyre inkább azt okozzák, hogy az ember visszahúzódik az adott területtől. Ez nemcsak a marketing esetében van így, hanem az élet számos területén. Ha egyszer megégeted a kezed, akkor másodjára már sokkal óvatosabb vagy, amivel alapvetően nincsen semmi gond. Ám van az helyzet, amikor a sorozatos kudarcok során az ember egyfajta apatikus, tétlen, „semmit sem lehet tenni” állapotba kerül.
A cégvezetők és marketingvezetők egy rétege szó szerint „bele van fásulva” a marketingbe, az ügyfélszerzésbe, leginkább azért, mert annyira eredménytelenek voltak a korábbi próbálkozásaik.
Hányszor hallottam már, hogy:
„Peti, de mi már annyi mindent kipróbáltunk, és semmi…”
Én ezt teljesen megértem, és tudod, mit… Ha te is így gondolod, akkor igazad van! Amikor az ember felsül, akkor az nincs túl jó hatással a munkakedvére. De szerintem abban is egyetérthetünk, hogy attól, hogy pusztán igazad van, még nem lesz több bevételed, nem így van?
Az egyik kedvencem, amikor marketingben akarunk segíteni, és azt hallom, hogy:
„Már annyit csalódtam, hogy sajnálom rá a pénzt. Add olcsóbban, és akkor megpróbáljuk…”
De kérem szépen. Ezzel csak a becsületes emberek járnak rosszul.
Ha valami 800 ezer forintba kerül, de most odaadom 400-ért, hogy „bizonyítsam, mit tudok”, és kiderül, hogy csaló vagyok, mondjuk… Akkor vigasztalni fog, hogy csak 400 ezer ment a kukába?
Ennek egy változata, amikor az ügyfél azt mondja:
„Majd az eredmények után fizetek”
Elsőre logikusnak tűnik, de valójában végzetes ösvény.
Eleve olyan a világon sincs, hogy venni szeretnél valamit, és majd kifizeted, ha már használod, és elégedett vagy. Az ember bemegy a boltba, és venni akar egy üveg baracklekvárt. Nem mondhatja a pénztárosnak, hogy majd kifizetem akkor, ha a család jól lakott palacsintával. És mindenki elégedett. Nem. KIFZETI, és azt csinál a lekvárjával, amit akar. Senki sem fogja felépíteni a megrendelő házát, ha majd az akkor fizet, ha már áll a ház, és tetszik a megrendelőnek.
Nincs szükséged bizonygatni, hogy a terméked, szolgáltatásod jó azáltal, hogy majd kifizetik akkor, ha tényleg jó volt, és soha, semmilyen körülmények között nem szabad ilyenbe belemenned, mert mindenképp a rövidebbet fogod húzni… Miért?
Ezek azok a szkander meccsek, ahol mindenki csak veszíteni tud.
Ezzel a mentális hozzáállással ugyanis az baj, hogy minden jövőbeni terjeszkedést MEGÁLLÍT.
Az örökélet receptjét vagy a gazdagság tuti varázspálcáját adhatnád neki oda, semmit se érnél el vele. Az illetőnek olyan sok kudarca volt már, hogy képtelen megkülönböztetni a múltat a jelentől, és ő „tudja”, hogy NEM LEHET sikert elérni, és törekvései maximum arra fognak irányulni, hogy bebizonyítsa neked, hogy TÉNYLEG NEM LEHET sikert elérni.
Ebből adódóan alapszabály, hogy annak, aki bele van ragadva a kudarcokba, sajnos - az esetek túlnyomó részében - nem lehet segíteni.
Te jó ég, hány olyan eset volt, amikor 100% bizonyos voltam benne, hogy az adott felmérés vagy online kampány tuti eredményeket hozott volna, de mégis el kellett engedni az ügyfelet, mert annyira rögeszmés volt a korábbi kudarcai miatt, hogy csak a bajunk lett volna belőle.
Hogyan kezeld a kudarcokat?
Először is lépj túl rajtuk.
Én értem, hogy sokat költöttél rá, és hogy elkeserítő, hogy még mindig nincs eredmény, és olyan érzése van az embernek, hogy nincs is értelme már próbálkozni, és így tovább. De ezzel nem sokra mész.
Engedd el!
Ne vekengj a múlton.
Igen. Az életünk során jó néhány helytelen döntést hozunk, aminek előbb-utóbb meg kell inni a levét. Tudd be tanulópénznek, nézd meg, mit lehet legközelebb másként csinálni, és lépj tovább!
És ha még mindig nem olyan eredmény van, amire vágysz, akkor az leginkább azt jelenti, hogy még mindig nem találtad meg azt a módot, ami működik. Tovább kell keresni. Ha belehalunk, akkor is. Mert győzni akarunk. Ez ennyire egyszerű.
Természetesen legjobb módja annak, hogy megkíméljük magunkat a kudarcélménytől, ha mindent jól csinálunk, nem igaz?
Szóval hogyan lehet elkerülni a kudarcokat:
Az első és legfontosabb adat, amivel itt szembe kell nézni:
Ha nincs eredmény, aki valaki nem tud, nem ért és / vagy nem csinál valamit!
Kompetencia jelenlétében kell, hogy legyen eredmény is.
Tök mindegy, hogy házon belüli marketingesed van és / vagy ügynökséggel dolgozol együtt, egyet biztosra vehetsz. Ha nincs eredmény, akkor valaki nem végzi a munkáját.
Megoldás: Személyzetcsere!
Tudom, ez kegyetlenül vagy nagyon kapitalistán hangzik, de mégis eddig ez bizonyult a leghatékonyabbnak. A céged nem egy szeretetszolgálat, hanem egy profitot termelő gépezet. A vevőid is mindenféle zokszó nélkül megválnak tőled, ha nem vagy a hasznukra. Miért pont neked kellene jótékonykodni?
Ha házon belül van a marketinges, akkor vegyél fel valaki mást helyette. Ha nagyon „humánus” akarsz lenni, akkor megpróbálhatod kezelgetni (motiválni, taníttatni, stb.) a meglévő embert, de a tapasztalat az, hogy ha eddig nem tudott eredményt hozni, akkor azután se fog.
Ha pedig külsős cég viszi a marketinget, akkor érzelemmentesen bontsd fel a szerződést, és keress egy másik céget.
Tudom, nincs túl sok jó szakember.
De lényeg, hogy vannak.
Találd meg őket!
Ha pedig garanciát akarsz egy marketinges cég / beosztott munkájára, akkor tedd azt, amit bármilyen más szituációban tennél. Járj utána, milyen referenciái vannak, kikkel dolgozott korában, ott milyen eredményeket sikerült produkálnia, milyen véleménnyel vannak róla, stb.…
Itt a legfontosabb szabály:
Nem az számít, hogy valaki mit mond, hanem hogy MIT TESZ.
Csak a tetteket nézd!
Senkit nem érdekelnek a csilivili weboldalak, brosúrák, tündérporos ígéretek.
Mit csinál? Milyen eredményeket tud felmutatni? Erről beszélgessetek.
Gyűjts addig adatokat, amíg 100%-ig biztos nem vagy, hogy megtaláltad, amit kerestél.