A marketing ősi titka: A felmérések

Van egy annyira elhanyagolt dolog a marketingben, hogy a titok és már-már a miszticizmus szintjére süllyedt. Ez pedig a felmérések.

A marketing ősi titka: A felmérések

Van egy annyira elhanyagolt dolog a marketingben, hogy a titok és már-már a miszticizmus szintjére süllyedt. Ez pedig a felmérések.

A felmérések nélkül végzett marketinget onnan tudod felismerni, hogy: A promóciós anyag (például: fb poszt) nem hoz be új érdeklődőt/vásárlót.
Ez azért van mert egyszerűen nem kommunikált a leendő vevőnek.

Néhányan ilyenkor beleesnek ebbe a hibába, hogy:

Biztosan rossz célközönség volt beállítva a Facebookon, ezért nem jönnek az eredmények.

Nem, nem azért. Nekünk a legsikeresebb kampányaink Magyarország 25+ beállítással mennek, és brutálisak. És amikor azt mondom neked, hogy brutális, akkor nem a 20 és nem is az 30x megtérülésre gondolok...

Hogyan kommunikáljunk a célközönségeinknek

Ahhoz, hogy kommunikálni tudj, tudnod kell, hogy ő hogyan áll hozzá ahhoz a problémához amire a te terméked megoldást nyújt.
Ehhez íme 6 lépés:

  1. Elsőnek jó belőni azt, hogy potenciálisan ki lesz a te vevőd. Értsd: ha női kozmetikai termékeket forgalmazol, akkor nem biztos, hogy a férfi tábor lesz a vevőtáborod. Igaz időnként egy vadi új vállalkozásnál előfordulhat, hogy ez egy 180 fokos fordulatot vesz ahogy előre haladsz.
  2. Aztán meg kell őket kérdezni – azaz csinálj felmérést – hogy milyen problémáik vannak, milyen érzéseik vannak a problémával kapcsolatosan, és a többi.
  3. Ezt ismételed addig amíg elég embert kérdeztél meg ahhoz, hogy lásd az egyezőséget.
  4. Értékeld ki a válaszokat, az alapján, hogy 1-1 kérdésnél mi volt a legjellemzőbb válasz.
  5. Készítsd el ez alapján a promót.
  6. Teszteld. (megjegyzés: hogyha továbbra sem jönnek az emberek, készíts új anyagot a felmérés alapján. Ha ezt már többször eljátszottad érdemes átnézni, jól lett-e kiértékelve a felmérés, vagy egyáltalán jó volt-e a felmérés.)

Ha már vannak meglévő ügyfeleitek akkor tök szerencsés helyzetben vagy, hiszen az 1. pontban nem kell sokat kutakodni utánuk, hiszen ők már vásároltak, tehát ők a te (egyik) közönséged.

Na de mi is ez a felmérés dolog?

Felmérés technológiája

A felmérés a leggyakrabban félreértett vagy meg nem értett dolog. Ezért gyorsan leszögezem: ez nem a piackutatás.

A felmérésekkel problémákra, érzelmekre, gondolatokra stb. dolgokra vadászunk. Nem egy előre elkészített kérdőív ez, hogy: "Ön mennyire elégedett a szolgáltatásunkkal, kérjük jelölje 1-10-ig, ahol az 1 az abszolút nem, és a 10 az abszolút igen." Igaz ezeket már felmérésnek (Survey) hívják, de elég alacsony hatásfokkal működnek. Ráadásul egy ilyen felmérésnél az ember túlságosan szociális ahhoz, hogy valós válaszokat adjon, vagy túlzottan elmebeteg és túl negatív értékelést ad. Mindenképpen szélsőségekbe ütközünk.

A felmérés technológiája annyira erőteljes, hogy még egy tősgyökeres Android / iOS felhasználónál is megnyilhat annak esélye, hogy áttérítsd a másik oldalra.

Többféle felmérés létezik, némelyik keményebb dió, valamelyik pedig egyszerű mint a faék. Ma a "be-do-have" felmérést hoztam el neked.

BE, DO, HAVE

Itt egy leegyszerűsített példa a "be-do-have" felmérésre.

Egy málna árus vagy, aki málnát szeretne eladni a piacon. De van több málna árus is, és hozzád nem akkora forgalom jön és szeretnéd ezt megnövelni.
Kieszeled, hogy egy felmérést fogsz végezni, hogy tudd mit kell ahhoz kommunikálni, hogy ne csak oda vonzd az embereket hanem vásároljanak is.

  1. Be (VAN): Te az én emberem van? / Mi van ezzel a dologgal? / Mi a jelenlegi tény a termékkel kapcsolatban?
  2. Do (CSINÁL) : Mi az a probléma ami a cselekvésben gátol?
  3. Have (BIRTOKOL): Mi történne akkor, ha ez a probléma nem lenne, tehát mit nyernél rajta?

Nyílván ezt be kell csomagolni, hogy jó válaszokat kapj.

1. Te szeretsz málnát nassolni? Neked melyik a kedvenc málnád? vagy: Neked is kedvenced a málna? -

  • Igen / Nem, a magyar málna, stb. Megkapod azt ami most van.

2. Szerinted az embereknek mi okozza a legnagyobb problémát amikor málnát vásárolnak?

  • "Hát az, hogy a teteje mindig szép és finom, de az alján ott vannak a penészes darabok és ezt nem látni, és rosszul vagyok amikor beleharapok egy ilyenbe."

3. Mi a haszna annak, hogyha valaki egy megbízható málna árustól vásárolhat?

  • "Húh, hát akkor nem égnék be a család és rokonok előtt, hogy penészes málnát rakok eléjük"

Tegyük fel, hogy az adott válaszok ilyen 30%+ többséggel nyertek.

Nos ekkor ki fogsz eszelni egy nagyszerű promóciót. Még pedig például:

"Friss penész mentes málna, te válogathatod össze akár egyesével, hogy le ne égj a rokonok előtt."

Leegyszerűsítve ennyi.
Remélem ez alapján amit írtam te is el tudsz indulni, és ne feledd:
bármilyen felmérés jobb mint a semmilyen.

Ha nehézséged támadna a felmérésekkel vagy nincs időd akkor van egy marketing csapatom és végzünk megrendelésre is felméréseket.

De ha csak kérdésed lenne, a 2 évvel ezelőtt tett fogadalmunk, mi szerint ingyenesen nyújtunk konzultációkat, továbbra is érvényben van.

Szóval kattints ide, és kérdezz nyugodtan, akár a kérdések megírásánál, akár a kiértékelésnél akadtál el.