Hogyan válassz marketing ügynökséget?

Sokan a legjobb, legügyesebb, legkreatívabb, legkompetensebb, legtapasztaltabb, stb ügynökségeket keresik, pedig egy igazán jó együttműködés alapja valójában a tisztesség.

Hogyan válassz marketing ügynökséget?

Legyünk őszinték:

Nem túl jó a megítélése a marketing szakmának.

Csak jómagam az elmúlt 2 évben lassan több, mint 1000 cégekkel folytatott konzultációt tudhatok a hátam mögött, és elmondhatom, hogy - egyik ügyfelünk után szabadon - sok “marketing sérülttel” találkozunk a munkánk során. Azt, hogy marketing sérült, talán úgy lehetne definiálni, hogy olyan valaki, aki legalább 2-3 marketing ügynökséggel dolgozott együtt a múltban, és égette meg a kezét.

Közszolgálati közlemény

Mielőtt még nagyon mélyen belemennénk ebbe a témába, szeretném leszögezni, hogy semmiképp nem bíráskodni akarok, eldönteni, hogy kinek van, vagy kinek nincs igaza, vagy ráhúzni bárkire is a vizes lepedőt, stb. Egy korábbi cikkemben már írtam arról, hogy a siker legmeghatározóbb tényezője az egyenértékű, kölcsönös felelősségvállalás. Az, hogy valaki megégette a kezét a múltban, ahhoz legalább annyira az ő döntése, hozzájárulása, felelőssége is kellett, mint azé “aki rászedte”.

Ugyanakkor ezen cikk sorait olvasva, ha bárkinek (különös tekintettel a szakmabéli kollégákra) ellenállhatatlan vágya támad megsértődni, akkor arról én nem tehetek. Mindenki a saját ingét hordja ugyebár, és ha valaki már felvette, akkor az gyakorlatilag beismerő vallomás. Külön köszönet azoknak a trolloknak, akik magvas kommentjeikkel növelik a poszt / cikk elérését :)

Viccet félre téve, ezzel a cikkel mindössze szeretném elősegíteni a tisztánlátást, hogy jóval az előtt kimutatható legyen egy alapjaiban kudarcra ítélet együttműködés, mielőtt túl komolyan belebonyolódna valaki.

Tisztesség előnyben

Sokan a legjobb, legügyesebb, legkreatívabb, legkompetensebb, legtapasztaltabb, stb ügynökségeket keresik, pedig egy igazán jó együttműködés alapja valójában a tisztesség.

Semmiképp nem leértékelni akarom a marketing szakmát, de - ahogy az élet minden más területére is igaz - számos módja van annak, hogy rosszul csináljunk valamit, viszont, hogy jól csináljuk annak egyetlen módja van. Ez a marketing technológiájára is igaz. A Facebook Pixel helyes bekötésének egyetlen módja van. Valaki vagy jól csinálja, úgy, ahogy kell, vagy nem.

Az én tapasztalatom, hogy az ügynökségek zöme technikailag jól csinálja a dolgokat. A leggyakoribb, és egyben legnagyobb gond a hamis ígéretekkel, a törvényekbe ütköző pénzügyi furcsaságokkal, a tisztességtelenül alkalmazott munkatársakkal, a szervezetlenséggel, a nem törődömséggel, a kommunikációhiánnyal van - csakhogy néhányat említsek.

Ezt egyetlen szóban is össze lehetne foglalni: Tisztesség.

A most következő sorokban azokra a tényezőkre akarok rámutatni, amelyek górcső alá vételével előre lehet jelezni, hogy mégis milyen minőségű együttműködésre számíthatsz még azelőtt, hogy bárkivel is túlságosan összebútoroztál volna. Ha a most következő pontok rendben vannak a kiszemelt partnerrel kapcsolatban, akkor jó eséllyel nagy bajod nem lehet, ha együtt dolgozol velük.

A kritikus pontok

1. Egy fős ügynökségek

Az első, amit rögtön érdemes megnézni, hogy papíron hányan dolgoznak az adott cégben. Sokatmondó adat, ugyanis gyakran látni, hogy papíron mindössze 1 fő dolgozik a cégben, és csinált 60 milliós éves árbevételt. Persze meglehet, hogy valakinek kiváló franchise rendszere, és alvállalkozói hálózata van, de ez borzasztó ritka. Sokkal inkább mindenféle furcsa, leginkább burkolt munkaviszonyban vannak “alkalmazva” az ott dolgozók. Ami különösen akkor érdekes, amikor a szóban forgó ügynökség weboldalán a rólunk rész egy szuper, hatalmas csapatról számol be, olyan titulusokkal, mint CEO, pénzügyes, ügyfélszolgálatos, ami egyértelmű munkaviszony jelei, mégis papíron a szupercsapat amúgy 1 fő. Akárhogyan is, ha valaki tisztességtelen az ott dolgozók munkaviszonyát illetően, akkor más tisztességtelenségre is számíthatsz.

2. Céges adatok a weboldalon

Azt gondolnád, hogy a céges adatok hiánya a weboldalon csak figyelmetlenség, de nem. Sajnos számos ügynökségnél nem fogsz céges adatokat találni, és ez nem véletlen, az oka viszont egyszerű. Az ilyen ügynökségek rejtőznek, rejtegetnek valamit, és nem akarják, hogy megtalálhatóak vagy leellenőrizhetőek legyenek, mert akkor talán fény derülhet valamire. Gyakran a telefonszám is el van dugva, és azt is úgy veszik fel, hogy “Tessék”, mindenféle bemutatkozás nélkül. Óvatosak, mert akár NAV-os is lehetsz :)

3. Elérhetőség / a kommunikáció gyorsasága

Ez nagyon egyszerű, mégis sokat mondó pont. Mennyire elérhetőek? Telefonon is elérhetőek? Felveszik a telefont? Visszahívnak amúgy? Mikor hívnak vissza?

Csak figyeld meg (akár még a kapcsolatfelvételi vagy ajánlatételi időszakban), hogy milyen gyorsan reagálnak. Egyszerűen csak kérd e-mailben mondjuk az árlistát, vagy bármit, és figyeld meg, hogy mennyi idő telik el a leveled elküldése, és a tényleges válasz között. Minél hamarabb válaszolnak, annál bizalomgerjesztőbb együttműködés elé nézel. Mi például törekszünk minden kommunikáció 24 órán belül kezelni. Nem azt mondom, hogy ez mindig sikerül, de az esetek 90%-ban igen. Szeretik is.

4. Túl olcsó

Nem mondom, hogy a drága ügynökségek a jók.

De ha valaki azt mondja neked, hogy havi 20-40e Ft-ért Facebook kampányokat fog készíteni és futtatni, akkor legyen gyanús. Csak gondolj bele, hogy egy redőnyös egy 10 perces munkáért 7-8e Ft-ot kér, akkor te mit fogsz kapni 20e Ft-ért a marketingestől egy hónap alatt? Havi 30 perc munkát? Esetleg 1 órát? Mennyi hirdetést lehet annyi idő alatt készíteni?

5. Furcsa pénzügyi megoldások

Legyen gyanús bármi a pénzügyekkel kapcsolatban, ami eltér a normálistól. Tisztességes cégekkel együtt dolgozni egyszerű mint a slag. Kötünk egy (érthető) szerződést, megtörténik, amiben megegyeztünk, és rendes számlát kapunk. Ha valami ennél bonyolultabb, akkor légy résen. Az “okos megoldások” bármennyire is logikusnak hangzanak, törvénytelenek. Nem létezik olyan, hogy “szürke zóna”. Olyan van, hogy “még nem bünteti a törvény, de ettől nem törvényes”, és még csak véletlenül sem akarsz ilyesmi részese lenni. De még, ha törvényes is, viszont nem logikus, akkor abban valami csúsztatás van. A “nem én leszek a szerződő fél, hanem egy haverom cége, mert…” legyen gyanús. Ugyanúgy, ha mondjuk három cégből fogsz majd számlát kapni. Egy szó: simli. Lehet, hogy nem rögtön, de valahol / valamikor meg fogod ütni a bokádat.

Láthatod, hogy a fenti adatok inkább a tisztességről szólnak. Ne feledd, hogy valaki tisztességtelen a pénzügyekkel, a munkatársaival, a törvényekkel kapcsolatban, akkor veled is az lesz az együttműködés során!

Amúgy kell ügynökség?


Mielőtt még bárkivel is leszerződnél érdemes megvizsgálni, hogy egyáltalán szükséged van-e ügynökségre. Biztos, hogy az a következő lépés, hogy felfogadunk egy ügynökséget, hogy terjessze országnak világnak a tevékenységünket?

  • Egyáltalán van mit eladni?
  • Az “eladnivaló" értékes, kívánatos a közönség számára?
  • Van egyáltalán bármi igény arra, amit el akarunk adni?
  • Van bármi tapasztalat a termék / szolgáltatás eladásával kapcsolatban?
  • Az üzleti modellünk megfelelő? Tehát kellően magas áron, tisztességes árréssel lehet eladni az adott dolgot, hogy tisztességes bevételre tegyünk szert, amiből aztán fenntartható a tevékenységünk?
  • Elég tőke áll rendelkezésre ahhoz, hogy kitapasztaljuk a sikeres hirdetési, promóciós mintákat?

Ezek nagyon fontos kérdések.

Leginkább azért, mert az ügynökségek gyakran nem teszik fel ezeket a kérdéseket, és tisztességes felvilágosítás híján nagyon gyorsan a seggére lehet csapni a vérverejtékkel félretett pénzeknek, ami utólag nagyon kellemetlen tud lenni.

Éppen ezért például, ha egy teljesen “újszülött” tevékenységről van szó, ami semmilyen múlttal, tapasztalattal nem rendelkezik, nincs üzleti tapasztalat, és egy komolyabb tőke, akkor egyáltalán nem javaslom, hogy valaki ügynökséggel dolgozzon együtt. Ha valaki közli, hogy van egy főállása, és összekuporgatott 500 000 Ft-ot, hogy “beröffentsen” valami “kütyü” webshopot, ahol hátha lesz 15% árrése, akkor azt szoktam javasolni, hogy inkább azt a pénzt költse könyvekre, tanfolyamokra, piackutatásra, vagy bármire, ami elég adatot fog neki biztosítani ahhoz, hogy minél rövidebb távon, életképes, gazdaságos tevékenységet tudjon létrehozni.

A kudarcok leggyakoribb forrása a szükséges erőfeszítés helytelen felbecslése

Grant Cardone azt mondja, hogy ha el akarsz érni valamit, akkor azt az erőfeszítést, amit szükségesnek gondolsz szorozd meg tízzel, és nagyon bajod nem lehet. Ez igaz. Ha valaki úgy találja, hogy talán 1 500 000 Ft-ból be tudna indítani egy webshopot, akkor tervezzen 15 000 000 Ft-ra. Ha úgy gondolja, hogy heti 5 óra idejét fogja elvenni, akkor tervezzen heti 50 órára. Így végül nem érhetik túl nagy meglepetések, maximum kellemes meglepetés, hogy kevesebből is kijött, amit szeretett volna.

A legjobb, ha úgy fogjuk fel a marketinget, mint a házépítést.

Ha valakinek csak annyi célja van, hogy most pihenjen egyet, mert fáradt, akkor több választása is van. Vesz egy sátrat, pár hálózsákkal, pokrócokkal, és alszik egyet, ahol megtetszik neki. Vagy kivesz egy apartmant vagy hotelszobát valahol, és jól kipiheni magát. De nem kell feltétlen házat építenie ahhoz, hogy pihenjen egy jót. Nem azért építünk házat, hogy egyszer jól kipihenjük magunkat. Egyetlen jó alvásért 50 milliót fizetni elég húzós. Házat hosszú távú célok miatt építünk.

A marketinggel vagy a cégeddel ugyanez a helyzet.

Ha csak annyi a cél, hogy “nézzük meg, hogy megy” vagy “szerezzünk 1-2 ügyfelet” vagy “mutassuk meg 1000 embernek a hirdetést”, akkor ahhoz lényegesen kevesebb erőfeszítés szükséges, mint egy élethosszig tartó anyagi bőség biztosításához. Sokan kitűzik a jobbnál jobb, kívánatos célokat, de azokhoz nem párosítanak megfelelő erőfeszítést (mind idő, energia, anyagiak, tanulás, stb. tekintetében), ezért az előbb-utóbb kudarcba fullad.

A lényeg, hogy tudd, hogy mit akarsz, és tudd, hogy mire vállalkozol, hogy ahhoz milyen tényleges erőfeszítés szükséges, és akkor nem érhet csalódás. Biztos, hogy veszítettünk már ügyfelet az efféle őszinteség miatt, de azt gondolom, a becsület többet ér néhány százezer forintnál.

Persze, ha eljutottál idáig, és:

  • Nem sikerült kellőképpen eltántorítani…
  • A fenti pontok alapján megfelelőnek találtál minket…
  • Készen állsz a sikerre…

Akkor kérd az ingyenes konzultációnkat! :)