Mennyit kell online hirdetésekre költeni? - 2. rész

Mennyi az a minimum havi összeg, amivel érdemes elindulni? Mi a legdurvább hiba, amit tevékenységek marketingezése során leggyakrabban elkövetnek?

Mennyit kell online hirdetésekre költeni? - 2. rész

A garancia után a következő dobogós kérdés az szokott lenni, hogy mennyit érdemes online hirdetésekre költeni. Az előző részben írtam, hogy “annyit, amennyit kell”, ami továbbra is teljesen érvényes állítás, de tudom, hogy ezzel nehéz gondolkodni, és valami, arab számokban kifejezett mennyiség sokat segítene tisztán látni ezen a területen. Éppen ezért újabban megmondjuk, hogy az éppen aktuális gazdasági körülmények között mennyit érdemes minimum elkölteni ahhoz, hogy annak végül tényleg értelme legyen.

Fontos megjegyzés, hogy a most következő adatokat annak szellemében közlöm, hogy mi nem számítunk fel extra díjat azért, mert valaki többet költ hirdetésekre. A nagyobb hirdetési keret nem szükségszerűen több munka. Tehát nem zsíros, jövőbeli ügynökségi jutalékok fényében született az írás, hanem csak pusztán segíteni a tisztánlátást.

A marketing kudarcok egyik legfőbb oka

A marketing sikerek jelentős része mennyiségi alapon elérhetőek.
A promóció legfőbb mottója, “felülkerekedünk a számok erejével”.

A mennyiség fontosabb a minőségnél

Ez egy nagyon fontos marketing törvény.
Ez nem azt jelenti, hogy a minőség nem fontos.
Ez azt jelenti, hogy a mennyiség fontosabb.

Magyarul - én nem akarom senki bizniszét rontani, de - ha egy ütött-kopott weboldalt vagy fénymásolt, gyűrött szórólapot (feltéve, hogy egy értékes, értelmes terméket, szolgáltatást promótál) SOK-SOK emberhez eljuttatunk, akkor nagyobb eséllyel érünk célt, mintha a fullos-csiri-viri-sok-milliós weboldalt, vagy egy neves ügynökség vagy designer által készített óriásplakátot végül egy maroknyi embernek tudunk megmutatni.

Ez egy borzalmasan gyakori probléma tevékenységek marketingezése során.

Folyton azt látom, hogy túl sok erőforrást fordítanak a minőségre, a mennyiségre meg nem marad, és ezért azt “olcsón” vagy “költséghatékonyan” kell megoldani. Konkrét példa jutott eszembe, ahol 10 milliót szántak egy tevékenység marketingjének “beröffentésére”, és ebből 9 millió már el volt költve (mindenféle csacsi-ragyi-színes-szagos szövegekre, arculatokra, weboldalakra, szoftverekre, stb) úgy, hogy még egyetlen árva lélek sem hallott az egészről.

Aránytalanul elköltött marketing budget.
Ez tényleg az egyik leggyakoribb hiba.

Hangsúlyozom: Nem azt mondom, hogy meg kell alkudni a minőséggel kapcsolatban.

Én azt mondom, hogy a mennyiség fontosabb, mint a minőség, tehát amikor marketingre szánt erőforrások felett döntünk, akkor szem előtt kell tartani, hogy az erőfeszítések nagy részét a mennyiségre kell majd fordítani, ha sikerrel akarunk járni. Mert ha nem jut el elég emberhez, ha nem elég nagy horderejű a kommunikációnk, akkor hiába a díjnyertes design, stb, az egész egy fingás lesz a szélviharban.

Ha valakinek 9 millió kell a minőségre azzal semmi baj, csak akkor rakjon mellé vagy 25 milliót pluszba a mennyiségre. Ha pedig nem tud mellérakni ennyit, akkor tessék kihozni a minőséget 1-2 millióból, hogy a budget nagy részét kiáramlásra tudjuk fordítani. Pont a minap segítettünk egy partnerünknek benyújtani egy pályázatot, aminek a részeként 2,8m Ft-nyi marketing budget sorsáról kellett dönteni. Ebből a pénzből mindössze 900e Ft-ot szántunk “minőségre”, a többi hirdetési költség.

Mennyi az annyi?

Jelen gazdasági körülmények, és a büszke magyar forint nevetséges értéke alapján a javasolt, minimális hirdetési költségre azt mondanám, hogy 200 000 - 300 000 Ft / hó. Ami igazán elszomorít, hogy kb. 2-3 éve 150e Ft / hó-t javasoltunk.

Nem olyan régen mondtam ezt egy konzultáció során, ahol a másik fél azonnal elvágta a kommunikációt, hiszen ez “borzalmasan sok”, és "nem tudja, hogy mikor fog ez megtérülni”.

Egyrészt ez nem sok.
Bocsánat, ha ezzel most megsértek valakit, de ez az igazság. Egy üzleti tevékenység életében ez egyáltalán nem sok. Egy minimál béren dolgozó alkalmazott bruttó bére ennyi kb. Fogd fel úgy, hogy minimálbéren alkalmazod a Facebookot, hogy emberekhez jussanak el a marketing üzeneteid.

Másrészt minden valamire való üzletember tudja, hogy pont a bevétel-teremtő tevékenységek azok, amin nem igazán érdemes spórolni. Emlékszem, amikor az egyik konzultáción épp annak a fontosságáról beszéltünk, hogy miként lehetne elkerülni, hogy fölöslegesen szórjuk a pénzt hatástalan kommunikációkra, és hogy jó lenne felmérést végezni, hogy meg tudjuk, hogyan tudnánk hatékonyabban kommunikálni, és hogy nagyságrendileg ez 300e Ft-ból meg lehetne valósítani. Erre jött a válasz, hogy:

Uh, ez nagyon sok pénz… Ezt át kell gondoljam…

Hirtelen nem is tudtam, mit mondjak… Mi sok? 300e Ft? Arra, hogy megtakarítsuk sok másik szászerezet vagy milliót?

Megkérdeztem az illetőtől, hogy mikor volt az utolsó alkalom, amikor elköltött hasonló nagyságrendű pénzt valamire. Erre felkacagott (nyilván ő maga is rájött a logikátlanságra), és közölte, hogy pár hete egy wellness hétvégére… Feltettem neki a költői kérdést, hogy mit gondol, az vajon mennyi bevételt eredményezett? Megkérdeztem azt is, hogy mennyit töprengett azon, hogy “befektesse-e” azt a pénzt a wellness hétvégébe?

Babelmélet.
Bármely vállalkozás sikeres felépítésének alapfilozófiája.

Elhiszem, hogy a marketing sokszor megfoghatatlan, és egy új autó vagy egy wellness hétvége kézzelfoghatóbb és sokkal valóságosabb, mint egy havi Facebook hirdetési költség. De észre kell venni, hogy az új autó csak viszi a babot, és ha nem okosan használjuk fel a rendelkezésre álló babmennyiséget, ha csak feléljük őket, akkor hamarosan nincs mit elültetni, amiből új babjaink lehetnének. Egyszerű, mint a slag.

Persze nem arról van szó, hogy innentől mindenkinek aszkéta életmódot kell folytatni, és bűn mindenféle földi javak hajszolása. A lényeg, hogy tegyünk különbséget bevétel-teremető és nem bevétel-teremtő költségek között.

Ne feledd: Minden egyes bevétel-teremtő költséged egy picivel szabadabbá tesz.

Zárszó

Amikor hirdetésre kerül a sor, a leggyakoribb félelem, hogy “kidobjuk az ablakon a pénzt”.

Igen, gyakran előfordulhat, hogy “marketingezés” során az eredmények nem kielégítőek, sőt, lehet egyenesen elmaradnak. Különösen, amikor valami új tevékenységet akarunk beindítani. De ha a fenti szabálynak megfelelően költöd el a “marketing pénzeket”, akkor nincs ablakon kidobott pénz, és hosszú távon nyerni fogsz! Mert lehet nem a legszebb a szórólap, lehet, nem jó az ajánlat, lehet, nem a megfelelő dolgokat kommunikáljuk, és meglehet, hogy a landoló sem a legmodernebb, stb., de az emberek láttak téged, kattintottak, elolvasták, és valamilyen szinten emlékezni fognak rád. Ha csak ennyit megfogadsz, akkor hosszútávon biztosan győzni fogsz.